Świnoujście – miasto na dwóch nogach
W Świnoujściu robi się tłoczno. Planowany tunel łączący wyspę Uznam z Wolinem przy dalszym rozwoju nabrzeży i terminalu LNG nasili przepływ towarów i turystów między Polska a Niemcami. Nabywców znajdują działki położone na wyspach dookoła miasta.
Jak będzie miał się do tego uzdrowiskowy charakter miasta, potrzeby mieszkańców, jego rozwój społeczny?
Położone na ponad 40 wyspach miasto jest jednym z najchętniej odwiedzanych miejsc w Polsce. Rokrocznie przyjeżdża tu ponad 2,5 miliona wczasowiczów. Walory krajobrazowe, a przede wszystkim najszersza nad Bałtykiem plaża to największe atrakcje, które przyciągają zarówno Polaków, jak i gości z zagranicy. Świnoujście może się poszczycić także najcieplejszym w kraju morzem – temperatura wody potrafi osiągać 25-26 stopni Celsjusza, bijąc piękne, choć zimne morze np. w Kołobrzegu. Co można jednak robić, gdy pogoda nie sprzyja plażowaniu?
Świnoujście to obok Sopotu i Oświęcimia – niewielkie miasta o specyficznym potencjale turystycznym dla których przygotowywaliśmy strategie turystyki. Miasto ma ambicje rozwoju na miarę Kołobrzegu i Sopotu. Klientem, który pozwala turystyce rozwijać się przez cały rok są Niemcy, którzy w zależności od pory roku i obiektu stanowią koło połowy klientów obiektów hotelarskich.
W ramach prac nad Strategią zostały przeprowadzono konsultacje 21.01 i 19.02.2019 z branżą turystyczną i przedstawicielami Urzędu w Świnoujściu.
Zgodnie z wizją rozwoju turystycznego do 2029 roku ma to być międzynarodowy, nowoczesny i bezpieczny kurort-park w dużym ośrodku miejskim z portowym oknem na świat. Czy będzie to też okno pobliskiego portu lotniczego?
Aby tak się stało, niezbędne m.in. zapewnienie wysokiej jakości kadr dla turystyki, rozwój bazy spędzania wolnego czasu i produktów turystycznych, zapewnienie rozwiązań komunikacyjnych przyjaznych turystom oraz usprawnienie współpracy w turystyce. Niby jest to oczywiste, ale nie koniecznie najłatwiejsze. Takie są cele nowej strategii, nad którą pracują od roku urzędnicy, branża turystyczna i zespół ekspertów 2BA doradztwo strategiczne pod kierownictwem prof. AWF w Krakowie, dr hab. Zygmunta Kruczka. Realizacja strategii może pomóc wygrać z konkurencją. Nie załatwi wszystkich problemów. Wiele zależy od włodarzy i branży turystycznej.