strategia turystyki, strategia gospodarcza jst, marka, badania, szkoleniadoradztwo turystyczne samorzad i biznes - +48 691659135 nowak@2ba.pl

Promocja na ITB 2017 od kuchni

Start / Promocja na ITB 2017 od kuchni
Destynacje turystyczne, Turystyka

Promocja na ITB 2017 „od kuchni”

Coraz więcej wystawców na ITB organizuje na swoich stoiskach degustację regionalnych i lokalnych produktów kulinarnych. Często to nie tylko drobne przekąski, ale ciepłe dania, wina, napoje i słodycze. Towarzyszą temu pokazy degustowanych produktów. Pozwala to zaprezentować daną destynację „od kuchni”.

Miasta i regiony na tegorocznych targach ITB w Berlinie zachęcają do odwiedzenia nie tylko poprzez katalogi, foldery, ulotki, multimedialne prezentacje i gadżety. Jeśli już gadżet, to często w postaci mini-słoiczka dżemu z gorzkich pomarańczy na stoisku tureckiej Antalyi, yerba mate „w Paragwaju”, czy puszki z harrisą „w Tunezji”. Najważniejszym punktem prezentacji niektórych wystawców była kuchnia tej destynacji. Tak było m.in. na stosikach Cypru Północnego, Ekwadoru, Malty, Wysp Kanaryjskich. „Kącik gastronomiczny” miały: Tunezja, Maroko, Chiny, Grecja, Turcja i Indonezja.

Według World Food Association turystyka kulinarna jest jedną z najszybciej rozwijających się w ciągu ostatnich form turystyki. Doznania kulinarne stały się jedną z najważniejszych motywacji do podróży i czynnikiem determinującym wybór miejsca na urlop. Jest związana z dziedzictwem kulturowym danego miejsca i wchodzi w obszar turystyki kulturowej. Staje się pretekstem do lepszego poznania miasta, regionu, czy kraju, płaszczyzną kontaktu z tubylcami, okazją do zwolnienia i smakowania życia. Trend ten idzie w parze z wzrostem zainteresowania kuchnią, ofertą książek kucharskich, programów telewizyjnych, blogów. Wystawcy prezentujący się na różnych targach i giełdach wpisują się ze swoimi działaniami w ten trend.

Wyspy Kanaryjskie kuszą winami i serami z Lanzarote

Prezentacja kulinarna Wysp Kanaryjskich była podzielona na dwie części. Na jednej, jak co roku, odwiedzający stoisko Kanarów mogli spróbować soków z egzotycznych owoców. Druga części obejmowała prezentację i degustację win z winnicy Guiguan na wyspie Lanzarote i serów kozich. Degustacja odbywała się dwa razy w ciągu dnia i obejmowała sześć rodzajów doskonałych win. Swoją niepowtarzalność zawdzięczają one głównie wulkanicznemu podłożu, na którym uprawiana jest winorośl, ale również użytym do produkcji szczepom Malvasía Volcánica oraz Moscatel de Alejandría. Można było spróbować sześć rodzajów win: od białego wytrawnego, po czerwone.

– Wina z Lanzatore są wyjątkowe, jak nasza wyspa. Zawdzięczają to nie tylko wulkanicznemu podłożu, ale również klimatowi i wspaniałym ludziom – podkreślają przedstawiciele winnicy przeprowadzający prezentację. Aby móc delektować się tymi trunkami trzeba koniecznie odwiedzić wyspy wiecznej wiosny, jak nazywane są Kanary.

Północny Cypr pachnie kawą po turecku i kandyzowanymi orzechami włoskimi

Zaczęło się od kawy po turecku i lokum. W tym roku wystawcy z Północnego Cypru zachęcali do odwiedzenia tej części wyspy poprzez podkreślanie śródziemnomorskiego charakteru tradycji kulinarnych, ale też bliskich związków z kuchnią turecką. Wyraźnie sięga też ona do kuchni arabskiej. Jednym z wystawców był Północnocypryjskie Stowarzyszenie Restauratorów, którzy przygotowali nie tylko degustację tradycyjnych produktów, ale również folder opisujący ich unikatowość, proces wytwarzania i podawania.

Oprócz kawy po turecku można było spróbować: lemoniady cytrynowej i z płatków róży, tradycyjnego pieczywa, kandyzowanych, suszonych i faszerowanych, owoców, bakławy, sera halloumi, napojów alkoholowy – raki i zivanii. Obok specjałów kulinarnych odbywały się także pokazy garncarstwa i koronkarstwa. Interesująca była sama aranżacja stoiska, która nawiązywała do tradycyjnej cypryjskiej wioski.

Maroko zaprasza na tradycyjny kuskus

Odwiedzających stoisko Maroka w piątek, podczas trzeciego dnia targów, czekała niespodziana. – Jest piątek. – W naszym kraju jest to tradycyjnie dzień kuskus – zachęcali wystawcy. Były więc warzywa przygotowane wcześniej w tadżinie, naczyniu glinianym w kształcie stożka, klopsiki z wołowiny z tymiankiem, gotowana ciecierzyca podawana z kaszą kuskus. Degustacja cieszyła się dużym powodzeniem – do stoiska ustawiała się długa kolejka chętnych.

Podobnie było na znajdującym się niedaleko stosiku Tunezji. W tym roku kraj ten zdobył na ITB nagrodę organizatorów targów dla najlepszego stoiska wśród krajów afrykańskich. Tunezyjczycy częstowali harrisą, kiszoną cytryną, marynowanymi warzywami i oliwkami, a także tradycyjnymi słodyczami i pieczywem.

Kulinarne prezentacje i degustacje odbywają się również na polskim stoisku. Były to m.in.: pierniki toruńskie, rogale świętomarcińskie, tradycyjne wędliny, sery, miody, piwo i mocniejsze trunki (jak Śmietanówka – likier na bazie śmietany – na stoisku Opolszczyzny. Hitem tegorocznego były jabłka, nasz narodowy owoc. Nowością był Podkarpacki Szlak Winny. Przedstawiciele tego regionu częstowali nie tylko dobrej jakości winem białym i czerwonym, ale również konfiturą różaną, miodami i chipsami jabłkowymi.

Być może w przyszłości organizatorzy polskiego stoiska zdecydują się na prezentację podobną do Północnego Cypru. Nasz kraj ma wiele do zaoferowania, aby przyciągnąć segment turystów kulturowych chcących poznawać destynację „od kuchni”.

Tekst i foto: Agnieszka Nowak, www.2ba.pl