Turystyka obszarów funkcjonalnych
Rozwój potencjału turystycznego Bydgoskiego Obszaru Funkcjonalnego 2030+
Ruch turystyczny na obszarze Metropolii Bydgoszcz (SMB), stanowiącym Bydgoski Obszar Funkcjonalny (BOF) dynamicznie się rozwija. Zachowania turystów (także w związku z pandemią COVID-19) podlegają istotnym zmianom, również w zakresie form turystyki. Turystyka obszarów funkcjonalnych jak obszar Metropolii Bydgoszcz oferuje różne typy usług turystycznych (turystyka kulturowa, turystyka aktywna, turystyka wiejska, turystyka wypoczynkowa, turystyka biznesowa, turystyka kulinarna). Turystyka obszarów funkcjonalnych dotyczy braku wspólnej oferty turystycznej, która umożliwiłaby koordynację działań promocyjnych i stałaby się uzupełnieniem do już istniejących ofert. Ich odpowiednie powiązanie może pomóc w osiągnięciu istotnych przewag konkurencyjnych regionu. Dlatego niezbędne jest strategiczne ujęcie rozwoju potencjału turystycznego, w celu zapewnienia zrównoważonego wzrostu atrakcyjności turystycznej obszaru Metropolii Bydgoszcz oraz wzmocnienia sieciowych powiązań wszystkich zainteresowanych stron.
Celem dokumentu, który faktycznie jest strategią rozwoju turystycznego, określającą wizję, cele strategiczne, operacyjne, kierunki działań, działania, projekty i produkty turystyczne będzie dostosowanie obecnie oferowanych produktów turystycznych do potrzeb odbiorców oraz stworzenie nowych,
atrakcyjnych oraz konkurencyjnych ofert wobec otoczenia. Produkty będą tworzone i rozwijane w oparciu o istniejącą infrastrukturę, ale opracowywany dokument powinien również wskazywać braki i rekomendacje dla jej rozwoju.
Turystyka w BOF
Dzięki kompleksowemu i komplementarnemu podejściu dokument będzie stanowić spójny dla obszaru BOF systemem promocji turystyki. Jego realizacja doprowadzi do wzrostu ilości turystów, a także podniesienia poziomu życia mieszkańców poprzez powstanie nowych miejsc pracy i rozwoju przedsiębiorczości w branży turystycznej. Dokument ma służyć całemu Bydgoskiemu Obszarowi Funkcjonalnego.
Metropolię Bydgoszcz wyróżnia dobrze zagospodarowane i dostępne drogi Bydgoskiego Węzła Wodnego – konstelacji wody i przyrody. Obszar spaja zintegrowana sieć szlaków turystycznych oraz sieć współpracy.
Dokument powstał w procesie partycypacji z członkami Stowarzyszenia Metropolia Bydgoszcz, branżą turystyczną oraz organizacjami pozarządowymi, działającymi w obszarze turystyki, kultury, sportu i rekreacji. Dokument pn. „Rozwój potencjału turystycznego Bydgoskiego Obszaru Funkcjonalnego 2030+” jest współfinansowany ze środków Unii Europejskiej, w ramach Programu Operacyjnego Pomoc Techniczna 2014-2020 w ramach projektu pn. „Wsparcie Zintegrowanych Inwestycji Terytorialnych w latach 2020-2022”
Wizja rozwoju turystyki 2030+:
Metropolia Bydgoszcz jest konstelacją dobrego wypoczynku, rekreacji
oraz kultury dla mieszkańców i turystów
Wizja turystyczna Metropolii Bydgoszcz odnosi się do koncepcji kujawsko-pomorskich konstelacji dobrych miejsc. Bydgoszcz jest częścią regionalnej konstelacji. Tworzy także własną konstelację metropolitalną BOF. Jednocześnie czerpie z konstelacji istniejących na obszarze oddziaływania Metropolii Bydgoszcz: Pałuk, Kujaw, Borów Tucholskich i Doliny Dolnej Wisły. Każda z konstelacji ma własną specyfikę. Dla każdej z nich określono wiodące produkty turystyczne i ich adresatów. Metropolia Bydgoszcz odnosi się na poziomie wizji, kierunków i celów rozwoju do strategii marek tych konstelacji. Jest to obszar zróżnicowanych, ale dopełniających się potencjałów. Związane są one z wodą i lasami otaczającymi Bydgoszcz, położeniem na styku krain etnograficznych i na szlakach komunikacyjnych o znaczeniu międzynarodowym, ofertą kulturalną i sportową stolicy Metropolii, a także kapitałem ludzkim i społecznym. Wizja rozwoju Bydgoszczy w 2030 r. zakłada, że jest to dobre miejsce do życia, m.in. w zakresie edukacji, kultury, sportu, rekreacji i jakości środowiska przyrodniczego. Również powiat bydgoski w swojej wizji jest dogodnym miejscem do życia. Powiat nakielski zgodnie ze swoją wizją zapewnia unikalną ofertę turystyczną i przestrzeń do aktywnego życia. Natomiast zrównoważany rozwój gmin powiatu żnińskiego oparty jest na walorach przyrodniczych oraz dziedzictwie historyczno-kulturowym, co służy poprawie jakości życia mieszkańców i przyciągnięciu turystów. Gmina Pruszcz jest m.in. ekologiczna i przyjazna dla mieszkańców. Natomiast gmina Rojewo dobrze wykorzystuje w rozwoju swoje walory
przyrodnicze.
Trendy, które wskazują drogę
Wrażenia, emocje, edukacja: turyści oczekują bardziej kreatywnego przekazywania
informacji, większego zaangażowania informacji turystycznej i nastawienia na feedback (zamiast jednokierunkowego informowania).
TiK: technologie informacyjne i komunikacyjne są oczekiwane przez turystów nie tylko do informowania, ale także do łatwego i samodzielnego konstruowania pakietów, rezerwacji i zakupów online oraz interaktywnego zwiedzania. Integracja i sieciowanie: turyści oczekują niestandardowego dostępu do informacji turystycznej za pomocą wielu kanałów. Natomiast w nowej perspektywie finansowej UE możliwość uzyskania dofinansowania uzależniona jest od sieciowego charakteru projektów i zintegrowanego zarządzania.