Top-trendy wellness w kalejdoskopie
Trendy wellness zmieniają się jak w kalejdoskopie – i całe szczęście! Jeśli masz już dość marznięcia w lodowatej kąpieli, picia dziwnie kredowych napojów kolagenowych czy wydawania fortuny na kolejne gumy CBD w nadziei, że w magiczny sposób zredukują stres, to mamy dobrą wiadomość. W 2024 roku wellness weszło na nowy poziom i oferuje świeże pomysły, które mogą odświeżyć Twoją codzienną rutynę. Co będzie teraz na topie? Sprawdźmy te top-trendy wellness w kalejdoskopie!
Ostatnio zauważa się zainteresowanie nerwem błędnym. Okazuje się, że jego prosta stymulacja może pomóc wyciszyć reakcję walki lub ucieczki w naszym ciele. To niesamowite, jak ważną rolę odgrywa w łączeniu mózgu z resztą organizmu! „Techniki takie jak głębokie oddychanie, uważność, nucenie czy śmiech mogą naprawdę uspokoić ciało po aktywacji układu współczulnego i wprowadzić nas w stan relaksu” — mówi Kelly Smith, nauczycielka jogi i medytacji, założycielka Yoga For You oraz twórczyni medytacyjnego dziennika „Mindful in Minutes”. „Ten temat robi się tak popularny, że hashtag stymulacja nerwu błędnego ma już ponad 55 milionów wyświetleń na TikToku!”
Zauważono również, że „Ludzie chcą podróżować w przyszłym roku głównie po to, żeby odpocząć i naładować baterie — i to wcale nas nie dziwi, bo widzimy, jak coraz bardziej interesują się holistycznym podejściem do wellness. Coraz więcej osób szuka podróży związanych z dbaniem o siebie, a sam „wellness” nabiera szerszego znaczenia. W 2024 roku na topie jest również turystyka snu — czyli takie atrakcje jak spa skupione na poprawie snu, produkty ułatwiające wieczorny relaks, jak udogodnienia miejsca odpoczynku, wyłączenia, czy wycieczki i miejsca noclegowe nastawione na regenerujący sen.
Natomiast osiągnięcie dobrostanu obejmuje wszystkie działania związane z kategorią zdrowia psychicznego, zdrowia fizycznego, kontaktu z naturą i innych czynników mających wpływ na poczucie spełnienia, szczęścia i spokoju. W ramach tego trendu szczególną uwagę zwraca się na kwestie związane z technologią, takie jak digital wellbeing, digital detox oraz technical wellness, które mają na celu zachowanie równowagi między życiem online a offline.
Wellness to gospodarka
Wellness zmienia oblicze branży turystycznej, pozycjonując się jako dynamiczny sektor wzrostu. Globalnie oczekuje się, że rosnąc w tempie rocznym o 16,6%, wyprzedzi tradycyjne sektory turystyki.
Turystyka wellness łączy podróże z aktywnościami promującymi zdrowie i dobre samopoczucie, takimi jak wizyty w spa, wyjazdy na jogę i ekologiczne przygody. Stanowiła prawie 19% światowych wydatków turystycznych w 2022 r., mimo że stanowiła tylko 7,8% wszystkich podróży. Podróżujący wellness to klienci o wysokiej wartości, wydający do 41% więcej na podróż niż zwykli turyści.
Po pandemii podróżujący szukali doświadczeń, które stawiają na pierwszym miejscu zdrowie psychiczne, fizyczne i emocjonalne. Ten trend zainspirował innowacyjne transformacje, takie jak włączanie udogodnień wellness na lotniskach i w krajobrazach miejskich, które podkreślają zielone przestrzenie i aktywność fizyczną. Miejsca takie jak magiczne w polskiej prasie Bali z powodzeniem promuje swoje naturalne i kulturowe zasoby, aby przyciągnąć gości nastawionych na wellness.
W kraju dominuje turystyka wellness, stanowiąca 88% podróży na całym świecie. Regiony takie jak Bliski Wschód i Afryka Północna doświadczają bezprecedensowego wzrostu, a wydatki na podróż wellness w tych obszarach przewyższają Amerykę Północną.
Ten nagły wzrost odzwierciedla szerszą zmianę priorytetów konsumentów, ponieważ wellness staje się stylem życia, a nie luksusem. Dla interesariuszy w turystyce inwestowanie w infrastrukturę i doświadczenia wellness nie tylko zaspokaja lukratywny rynek, ale także przyczynia się do zrównoważonego i inkluzywnego rozwoju gospodarczego.
Wellness i turystyka będą miały w 2025 roku w Berlinie silną reprezentację. Odbędzie się konferencja prasowa Wellness-Hotels & Resorts GmbH, Beauty24 i Trusted Shops, podczas której zaprezentowane zostaną najnowsze trendy oraz kolejna edycja Forum Ekspertów Wellenss „ITB Expertenforum Wellness”. Turystyka medyczna reprezentowana będzie ponownie jako odrębny segment.
Nowa definicja hotelowych pobytów wellness
Jakie oczekiwania mają goście hoteli spa&wellness? Jaki udział w rynku ma grupa docelowa młodych osób? W jaki sposób zmienia się oferta wellness? Na te pytania starali się odpowiedzieć prelegenci konferencji prasowej poświęconej trendom na 2025 rok w tym segmencie turystycznym. Podstawą do sformułowania trendów było, jak co roku, badanie ankietowe on-line przeprowadzone wśród gości niemieckich hoteli wellness przez Wellness-Hotels & Resorts GmbH, Beauty24 i Trusted Shops na próbie 3 535 osób w 101 obiektach. W tym roku do tego projektu dołączył Trustend Shops, wywodząca się z Kolonii firma, która specjalizuje się w monitorowaniu i zapewnianiu zabezpieczeń rezerwacji on-line w turystyce.
10 trendów w zasięgu 2024 roku
Wellness dostosowany do zmian klimatycznych
W odpowiedzi na coraz bardziej dotkliwe skutki zmian klimatu, pojawia się nowy trend określany jako „wellness adaptacyjny klimatycznie”. Obejmuje on innowacje mające na celu chłodzenie naszych ciał, domów i miast. Trend ten wpływa na architekturę, design, spa, modę, technologie wearables, kosmetyki oraz turystykę wellness.
Siła pielgrzymowania
Renesans przeżywają starożytne szlaki pielgrzymkowe, które przyciągają kolejne pokolenia, oferując duchowe i powolne formy podróżowania. Hotele i ośrodki wellness wprowadzają programy łączące wędrówki między świętymi miejscami, udział w ceremoniach religijnych (np. medytacje z mnichami) oraz dostęp do wyjątkowych rytuałów duchowych.
Od „twardości” do otwartości w wellness dla mężczyzn
Wellness od dawna wspiera kobiety w budowaniu wspólnoty i pracy nad emocjami. Obecnie widoczny jest rosnący nacisk na emocjonalne i społeczne wellness dla mężczyzn. Powstają dedykowane aplikacje, warsztaty i wyjazdy, które sprzyjają emocjonalnemu rozwojowi i budowaniu relacji. Trend ten zyskuje globalny zasięg i będzie obejmować różne etapy życia mężczyzn.
Nowa era wellness poporodowego
Poród często wiąże się z trudnościami fizycznymi i psychicznymi, a nowi rodzice często pozostają bez wsparcia. Dzięki rosnącej świadomości, wprowadza się innowacyjne rozwiązania, takie jak aplikacje do wsparcia zdrowia psychicznego (np. Mavida Health), produkty dla młodych rodziców, w tym kosmetyki i suplementy, oraz inicjatywy destygmatyzujące seksualność po porodzie.
Długowieczność to priorytet
Trend dążenia do długowieczności stał się jednym z filarów branży wellness i technologii zdrowotnych. W 2024 roku rozwiną się ośrodki oferujące zaawansowane usługi diagnostyczne, takie jak skany prewencyjne czy terapie komórkowe. Wellness będzie łączył medyczne podejście do długowieczności z holistycznymi metodami.
Nowe podejście do leków odchudzających
Pojawienie się nowoczesnych leków na odchudzanie (np. Ozempic, Mounjaro) zmieniło tradycyjne podejście do redukcji masy ciała. Trendy wskazują na rosnące zapotrzebowanie na kompleksowe programy wellness wspierające osoby stosujące te leki, z naciskiem na zdrowie i metody pomagające w ich odstawieniu.
Sport i hotelarstwo – nowa symbioza
Większa popularność sportów grupowych oraz treningów na poziomie niemal profesjonalnym sprawia, że ośrodki wypoczynkowe wprowadzają rozwiązania wspierające zarówno sportowców, jak i amatorów. Coraz częściej oferowane są usługi trenerów, zaplecze na najwyższym poziomie oraz programy dedykowane wellness sportowemu.
Dom jako zaawansowane centrum zdrowia
Domy coraz częściej pełnią rolę technologicznych hubów zdrowia. Oprócz popularnych rozwiązań, takich jak pokoje do medytacji, pojawiają się systemy monitorowania zdrowia klasy medycznej oraz inteligentne meble dostosowujące się do potrzeb użytkownika. Trend ten zyskuje na znaczeniu w erze postpandemicznej.
Nowa wielozmysłowa sztuka dla wellness
Muzea, hotele i spa wprowadzają sztukę wielozmysłową i immersyjną, zaprojektowaną z myślą o poprawie dobrostanu psychicznego. Dzięki technologiom, takim jak generatywna AI czy dźwięk przestrzenny, doświadczenie sztuki staje się personalizowane i terapeutyczne, redefiniując granice sztuki jako narzędzia wellness.
Trendy pod obserwacją
Jednym z kluczowych tematów wyłonionych podczas GWS w Miami było destygmatyzowanie zdrowia psychicznego. W obliczu rosnących wskaźników problemów psychicznych globalnie, konieczne jest tworzenie nowych rozwiązań. Mowa o tym była m.in. podczas wystąpienia legendarnej gimnastyczki Simone Biles, podkreślającej wagę działań na rzecz zdrowia psychicznego.