×

Szlak turystyczny

Kajaki na czarnej Hańczy CHaKABi_

Szlak turystyczny

CHaKABi – szlak aktywnej turystyki wodnej

Koncepcja rozwoju i promocji markowego produktu turystycznego Czarnej Hańczy, Kanału Augustowskiego i Biebrzy (CHaKABi).

Obszar CHaKABi (Czarna Hańcza, Kanał Augustowski i Biebrza) to prawdziwy hit turystyczny województwa podlaskiego. To miejsce (jako szlak turystyczny) które zachwyca nie tylko pięknem natury, ale także bogatą kulturą. Eksperci wyróżniają tu trzy kluczowe obszary turystyczne o międzynarodowym znaczeniu: Puszczę Białowieską z Białowieskim Parkiem Narodowym, Dolinę Biebrzy z jedynym w swoim rodzaju Biebrzańskim Parkiem Narodowym oraz Puszczę Augustowską z Wigierskim Parkiem Narodowym, Kanałem Augustowskim i Czarną Hańczą.

Szlak Czarnej Hańczy Kanał Augustowski i Biebrza CHaKABI
Innowacyjny niebiesko-zielony szlak turystyczny Podlaski produkt turystyczny

CHaKABi to miejsce idealne dla fanów turystyki krajoznawczej, miłośników przyrody, kultury i etnografii, osób szukających aktywnego wypoczynku, chcących skorzystać z uzdrowisk czy spróbować sportów wodnych. Augustów i okolice cieszą się ogromnym zainteresowaniem turystów i śmiało rywalizują o uwagę z innymi popularnymi miejscami w regionie, takimi jak Białowieża czy Białystok. To tylko potwierdza, jak ważny jest ten teren dla rozwoju turystyki na Podlasiu i jak bardzo warto uwzględnić go w planach Samorządu Województwa Podlaskiego.

CHaKABi

CHaKABi to wyjątkowy projekt, który skupia się na rozwijaniu turystyki, tworzeniu atrakcyjnych produktów turystycznych i budowaniu rozpoznawalnej marki regionu. Obejmuje obszar „błękitnej osi wodnej”, czyli Czarnej Hańczy (od Jeziora Wigry), Kanału Augustowskiego oraz Biebrzy z jej dopływami. Sama nazwa – CHaKABi – to sprytne połączenie pierwszych liter tych trzech niezwykłych miejsc: Czarna Hańcza, Kanał Augustowski, Biebrza.

Choć CHaKABi jest świeżą propozycją na rynku turystycznym, bazuje na już znanych i cenionych atutach tych terenów. Projekt świetnie wpisuje się w działania promujące turystykę w Województwie Podlaskim, podkreślając to, co w regionie najcenniejsze – bliskość natury. To właśnie dzika przyroda, malownicze krajobrazy i czyste środowisko są najmocniejszymi elementami tej marki.

Co ważne, CHaKABi to nie tylko piękno natury, ale też nowoczesność i innowacje. Czystość i ekologia idą tu w parze z technologią – mowa o nowoczesnej infrastrukturze turystycznej, sprzęcie do aktywności wodnych, oryginalnej architekturze i cyfrowych rozwiązaniach wspierających promocję i ofertę regionu.

Podlasie tętni naturą, a CHaKABi to jej najlepszy ambasador. Naturalność, prostota i nowoczesne podejście – to wszystko sprawia, że CHaKABi to idealna opcja dla tych, którzy szukają pięknych miejsc, świeżego powietrza i nowoczesnych możliwości spędzania czasu.

Produktu turystyczny i komunikacja marketingowa

Takie podejście znalazło odzwierciedlenie w Koncepcji rozwoju i promocji markowego produktu turystycznego Czarnej Hańczy, Kanału Augustowskiego i Biebrzy (CHaKABi). W opracowanie zaangażowane były samorządy lokalne obszaru CHaKABi (partnerzy Porozumienia Terytorialnego Augustowsko-Biebrzańskiego Parku Turystycznego, zwanego dalej w skrócie ABPT). W prace włączono również podmioty branży turystycznej, instytucje i organizacje zarządzające ciekami wodnymi oraz obszarami cennymi przyrodniczo. Zaproszono także organizacje pozarządowe działające w obszarze turystyki, kultury i sportu.

Celem opracowania jest przedstawienie wizji i celów rozwoju produktu turystycznego i marki CHaKABi (jako szlak turystyczny), zaproponowanie rozwiązań produktowych, koncepcji brandingowej oraz działań w zakresie komunikacji marketingowej. Składa się ono z dwóch części: pierwsza dotyczy produktu turystycznego, a druga komunikacji marketingowej. Na tej podstawie budowana będzie marka obszaru CHaKABi. Opierać się ona będzie na konkurencyjnych produktach turystycznych oraz nowoczesnej komunikacji marketingowej z adresatami.

Kt na śluzie nad kanałem Augustowskim na szlaku turystycznym
Widok na śluzę nad Kanałem Augustowskim Innowacyjny niebiesko-zielony szlak turystyczny Podlaski produkt turystyczny

Obszar CHaKABi obejmuje gminy partnerstwa ABPT (współtworzące Strategię terytorialną Partnerstwa ABPT oraz nowo przystępujące, ponieważ do współpracy zostały również zaproszone samorządy znajdujące się w dorzeczu Czarnej Hańczy – gminy Suwałki, Krasnopol i Giby). Jest to łącznie 28 gmin (z trzema wcześniej wymienionymi), w tym:

  • 7 wchodzących w skład powiatu augustowskiego (Gmina Miasto Augustów, Gmina Augustów, Gmina
    Płaska, Gmina Sztabin, Gmina Lipsk, Gmina Nowinka, Gmina Bargłów Kościelny),
  • 7 wchodzących w skład powiatu monieckiego (Gmina Mońki, Gmina Goniądz, Gmina Jasionówka,
    Gmina Knyszyn, Gmina Krypno, Gmina Jaświły, Gmina Trzcianne),
  • 10 wchodzących w skład powiatu sokólskiego (Gmina Sokółka, Gmina Suchowola, Gmina Dąbrowa
    Białostocka, Gmina Nowy Dwór, Gmina Janów, Gmina Korycin, Gmina Kuźnica, Gmina Szudziałowo,
    Gmina Sidra, Gmina Krynki),
  • 1 wchodząca w skład powiatu grajewskiego (Gmina Rajgród),
  • 2 gminy wchodzące w skład powiatu sejneńskiego (Gmina Giby i Gmina Krasnopol),
  • 1 gmina wchodząca w skład powiatu suwalskiego (Gmina Suwałki).

OZNACZONE