Ładowanie
×

Szlak Piastowski strategia komunikacji marketingowej

koncepcją strategii,

Szlak Piastowski strategia komunikacji marketingowej

Przygotowaliśmy Koncepcję strategii komunikacji marketingowej dla Szlaku Piastowskiego wraz z rekomendacjami dla jego 7 tras tematycznych.

Strategia komunikacji marketingowej Szlaku

Szlak Piastowski jest najstarszym szlakiem kulturowym w Polsce. Po przeprowadzonej restytucji rozwijany jest obecnie jako produkt dwóch samorządów dwóch województw: wielkopolskiego i kujawsko-pomorskiego. Szlak tworzy ponad 50 pojedynczych obiektów, których zarządcami są jednostki samorządu terytorialnego, instytucje kultury, organizacje pozarządowe i – w niewielkim stopniu – właściciele prywatni. Uwarunkowania organizacyjne powodują, że zarządzanie tak skomplikowaną organizacją. Dotyczy to także obszaru marketingu, jakkolwiek od kilku lat podejmowane są wysiłki mające na celu stworzenie oferty turystyczno-kulturalnej i jej sprzedaż, jak również zwiększenie popularności i wykreowanie pożądanego wizerunku przedsięwzięcia. Działania te podejmowano do tej pory opierając się bardziej na wiedzy i intuicji realizatorów, niż na wynikach badań. Wynikało to z faktu, że szlak nie posiadał odrębnej (dedykowanej) strategii marketingowej, czy komunikacyjnej.

Szlak_Piastowski_2_warsztat-1-1024x576 Szlak Piastowski strategia komunikacji marketingowej

Jej opracowanie jest wynikiem licznych spotkań, konsultacji  i warsztatów z kluczowymi interesariuszami Szlaku Piastowskiego: członkami  Rady Programowo-Naukowej ds. Szlaku Piastowskiego i administratorami obiektów na Szlaku w województwie kujawsko-pomorskim i wielkopolskim.  Dokument zawiera: wizję, misję, koncepcję brandingową wraz z strukturą marki szlaku, cele i wytyczne strategiczne komunikacji marketingowej oraz  kluczowe założenia  systemu zarządzania Szlakiem. W obrębie Szlaku zarekomendowano siedem tematycznych tras. 

Koncepcja strategii określa wizję marketingową, cele, adresatów, założenia budowania marki oraz rekomendacje w zakresie działań komunikacyjnych (zewnętrznych i wewnętrznych). Ponadto przedstawiono propozycje w zakresie rozwoju szlaku jako produktu, w tym dotyczące tras tematycznych. Znalazły się w niej również zalecenia w zakresie wytycznych wdrożeniowych. Zgodnie z charakterem opracowania (koncepcja) zawiera przede wszystkim zalecenia/rekomendacje, które mogą być w toku dalszego rozwoju szlaku rozwijane i/lub modyfikowane, w zależności od potrzeb i możliwości twórców. Z charakteru koncepcji wynika również sposób prezentacji zawartych treści. Zebrano je w syntetycznej formie, w postaci tabel, wykresów i diagramów odnoszących się do wymienionych wcześniej metod i technik oraz opatrzone komentarzem podsumowującym wyniki prac przy użyciu określonej metody lub techniki.

Rekomendacje 7 tras tematycznych Szlaku Piastowskiego

W obrębie Szlaku zarekomendowano siedem tematycznych tras. 

Trasa: Polska Gra o Tron (wybitni Piastowie – trasa biograficzna)
Trasa: „Jak Piastowie wyłonili się z mroku dziejów” (Mity i legendy słowiańskie i piastowskie)
Trasa: Historie z głębi ziemi (trasa archeologiczna)
Trasa „Skąd się biorą mnisi i czego nas nauczyli” (Najstarsze klasztory na Szlaku Piastowskim)
Trasa „Skąd się biorą mnisi i czego nas nauczyli” (Najstarsze klasztory na Szlaku Piastowskim)
Trasa: „Jak Kościół Polaków nawracał i świątynie budował (Trasa początków chrześcijaństwa w Polsce)
Trasa: Trudne życie żony władcy (piastowskie damy)

2019_11_16_-_wyzwania_szlak_piastowski2 Szlak Piastowski strategia komunikacji marketingowej

Manual Szlaku Piastowskiego

Do koncepcji strategii komunikacji marketingowej Szlak Piastowski został opracowany Manual Szlaku Piastowskiego. Jest to przygotowany zbiór uszczegółowień, propozycji, rekomendacji i przykładów, rozwijających zapisy w Koncepcji i Planie Działania. Zawiera on:

• wytyczne i rekomendacje dot. komunikacji wewnętrznej w ramach modelu zintegrowanego partnerstwa zarządzania Szlakiem Piastowski,
• założenia tego modelu,
• założenia bazowego modelu opowieści o Szlaku Piastowskim,
• adaptacja i rozwinięcie modelu PIASTOkreatora,
• propozycję struktury innowacyjnych produktów turystycznych Szlaku Piastowskiego,
• wytyczne w zakresie budowania spójnego wizerunku Szlaku Piastowskiego,
• wytyczne i rekomendacje w zakresie obsługi turysty na Szlaku Piastowskim.

Szlka-Piastowski-inspiracje-1 Szlak Piastowski strategia komunikacji marketingowej

Action Plan for the Piastowski Trail

Każdy z partnerów projektu Cult-Create ma odmienną sytuację pod względem zarówno struktury prawno-organizacyjnej, geograficznej i kulturowej, jak również specyfiki rozwoju CCT i CCIs działających na swoim terenie. Każdy ma także własny motyw tematyczny, któremu podporządkowany jest udział w projekcie i który znajduje odzwierciedlenie w AP. Ta różnorodność umożliwia wymianę doświadczeń i wzajemne uczenie się, co jest istotą współpracy w ramach programu Interreg Europe. W przypadku WK-P doświadczenia Cult-Create wykorzystano w projektowaniu działań służących usprawnieniu funkcjonowania Szlaku Piastowskiego. Będzie to możliwe dzięki implementacji dobrych praktyk w zakresie kreowania nowych produktów i usprawnieniu zarządzania. W obu przypadkach istotne będzie włączenie SMEs i CCIs oraz uwzględnienie trendów w rozwoju CCT. Do tej pory wykorzystanie tych aspektów było słabością Szlaku Piastowskiego.

Plan działania AP

Na terenie województwa kujawsko-pomorskiego działają organizacje eksplorujące zasoby kulturowe w ramach kreatywnego przemysłu i kreatywnej ekonomii. Natomiast podmioty funkcjonujące poza dużymi miastami nie wykorzystują możliwości do rozwoju turystyki kulturowej, kreatywnej i doświadczeń, jakie dają programy regionalne skupione na innowacjach i inteligentnych specjalizacjach, np. „Dziedzictwo kulturowe, sztuka, przemysł kreatywny”. Jest to problem otoczenia Szlaku Piastowskiego. Chodzi w nim o potencjał stowarzyszeń i fundacji skupiających twórców ludowych, rzemieślników, wytwórców produktów rolnych, regionalistów, osobach współpracujących z muzeami, tworzącymi np. wioski tematyczne.

Dlatego w Strategii założono, że inteligentne specjalizacje WK-P, dziedzictwo kulturowe i przemysły kreatywne mogą przyczynić się do lepszego wykorzystania potencjału endogennego regionu w zakresie kultury i historii. Mogą doprowadzić do rozwoju innowacyjnych i nowatorskich metod, technik i technologii konserwatorskich, prezentacji zasobów, rozwoju działalności twórczych, kreatywności związanej z efektywnym wykorzystaniem regionalnych zasobów kultury, sztuki i dziedzictwa historycznego i ich komercjalizacji. Wynikiem uksztaltowania takich postaw będzie kreatywność społeczna, która (m.in.) stanowić będzie podstawę rozwoju tzw. przemysłów kreatywnych (działalności twórczych), bazujących na wykorzystaniu regionalnych zasobów kapitału intelektualnego, dziedzictwa kulturowego i sztuki. Takie podejście będzie doprecyzowane w RISI i Strategii rozwoju i promocji produktu turystycznego – programach uzupełniających do Strategii Przyspieszenia 2030.