×

Strategia promocji Partnerstwa

Strategia promocji Partnerstwa

Strategia promocji Partnerstwa jednostek samorządu terytorialnego z terenu powiatów makowskiego, przasnyskiego
i pułtuskiego

Celem „Strategii promocji Partnerstwa jednostek samorządu terytorialnego z terenu powiatów makowskiego, przasnyskiego i pułtuskiego” było przygotowanie spójnego dokumentu strategicznego, będącego katalogiem skutecznych i nowoczesnych metod oraz narzędzi marketingu terytorialnego, a także przewodnikiem kształtowania marki partnerstwa oraz inspiracją dla samorządów oraz mieszkańców i innych grup docelowych do działań promocyjnych i budowania pozytywnego wizerunku Partnerstwa.
Głównym punktem odniesienia dla „Strategii promocji” jest „Strategia terytorialna”, wyznaczająca wizję, cele i kierunki rozwoju Partnerstwa, również w zakresie produktu i promocji.

Ponadto w opracowaniu uwzględniono lokalne (gminne i powiatowe) diagnozy i plany rozwoju, a także lokalne strategie rozwoju (LSR) Lokalnych Grup Działania i strategie regionalne, odnoszące się do promocji województwa mazowieckiego. Opracowanie oparto także na wynikach badań, konsultacji społecznych i warsztatów, w tym badania ankietowego on-line, adresowanego do instytucji publicznych, przedsiębiorców i rolników, młodzieży i turystów, konsultacje za pośrednictwem dedykowanego profilu na Facebooku i spotkania warsztatowego z przedstawicielami Partnerstwa, które odbyło się 14 marca
2023 roku w Makowie.

Obszar Partnerstwa leży w północno-wschodniej części województwa mazowieckiego. Jest to obszar dwóch subregionów statystycznych NUTS3: ostrołęckiego (powiat makowski i powiat przasnyski) oraz ciechanowskiego (powiat pułtuski). Powiat pułtuski graniczy z powiatem legionowskim,
przyległym do Miasta Stołecznego Warszawy.

Partnerstwo powiatów makowskiego, przasnyskiego i pułtuskiego tworzy 15 samorządów, w tym 3 powiaty: Powiat Makowski, Powiat Przasnyski i Powiat Pułtuski. Do partnerstwa formalnie należą następujące gminy: Gmina Czerwonka, Gmina Krasnosielc, Maków Mazowiecki, Gmina Młynarze, Gmina
Płoniawy-Bramura, Gmina Różan, Gmina Szelków, Gmina Sypniewo (powiat makowski), Gmina Chorzele, Gmina Czernice Borowe i Gmina Krasne (powiat przasnyski) oraz Gmina Pokrzywnica (powiat pułtuski). Oznacza to, że formalnie Partnerstwo nie jest zintegrowane terytorialne (pomiędzy gminami
Chorzele, Krasne a gminami powiatu makowskiego leżą JST nienależące do Partnerstwa). Dlatego – ponieważ członkami Partnerstwa są 3 Powiaty – w celu opracowania „Strategii promocji” przyjęto cały (spójny) obszar, zajmowany przez te jednostki. Partnerstwo jest jednak w pełni zintegrowane pod względem współpracy. Jego członkowie opracowali 9 projektów strategicznych, związanych
m.in. z bezpieczeństwem drogowym, infrastrukturą sportową, internetem, kulturą czy też z działaniami na rzecz ochrony środowiska. Priorytetowymi okazały się projekty pn. ”Bezpieczeństwo na drogach północnego Mazowsza” i ”Szlak dziedzictwa kulturowego panorama północnego
Mazowsza”. Nie jest to jednak Partnerstwo zinstytucjonalizowane i działa w oparciu
o porozumienie (nie powołano stowarzyszenia, ani innego sformalizowanego
podmiotu).

Wizja marki

Wizja marki w skrócie:
Północno-mazowiecka bezpieczna i naturalna przestrzeń dobrostanu życia i wypoczynku.

Wizja marki obszaru Partnerstwa PMPP odnosi się do „Strategii terytorialnej”, gdzie została ona określona, jako „Nad Orzycem i Narwią – przestrzeń życia i rozwoju”. Ma to być przestrzeń, w której żyje się bezpiecznie i w kontakcie z naturą. Zapewnia to dobrze rozwinięta infrastruktura usług i przedsiębiorczości. Wizja marki nawiązuje do obrazu obszaru w „Strategii terytorialnej”. Kładzie nacisk na aspekty związane z jakością życia (dobrostan). Wiąże się to właśnie z funkcjonowaniem zgodnie z rytmem natury, równoważeniem pracy i wypoczynku, rozwojem nastawionym na umożliwienie korzystania z dobrego życia. Oprócz aspektów infrastrukturalnych, które są (i będą) poprawiane, obszar ma atuty
(kluczowe mocne strony w analizie SWOT), aby być jednym z najlepszych miejsc do życia w województwie mazowieckim. Jest blisko (ale nie za blisko) Warszawy. Wkrótce połączy się ze stolicą linią Kolei Północnego Mazowsza. Jest znany z produkcji rolno-spożywczej, zasobny w mieszkańców, których umiejętności, przedsiębiorczość i pracowitość tworzą atrakcyjną ofertę regionalnej żywności ekologicznej oraz firm wpisujących się w klimat i regionalne specjalizacje Mazowsza. Mieszkańcy stwarzają sami
sobie dogodne warunki do korzystania z lokalnych dobrodziejstw. Infrastruktura i oferta wypoczynku na łonie natury i na wsi jest atrakcyjna dla mieszkańców. Jej walory dostrzegają także mieszkańcy Warszawy, którzy coraz chętniej przyjeżdżają tutaj, aby doświadczyć weekendowej regeneracji. Dzięki temu oferta turystyczna rozwija się i wzbogaca w niewymuszony sposób – wraz ze wzrastającą atrakcyjnością i zauważalnością obszaru, rośnie także jego atrakcyjność turystyczna. Najważniejszym podmiotem
wizji i strategii promocji są mieszkańcy i lokalni przedsiębiorcy.

OZNACZONE