Ładowanie
×

Ranking polskich atrakcji turystycznych

Tourism destination

Ranking polskich atrakcji turystycznych

Atrakcje turystyczne

Atrakcje turystyczne są często kluczowym elementem, który stymuluje zainteresowanie odbyciem podróży do miejsca docelowego (tourism destination). Atrakcje są magnesem przyciągającym turystów do regionu i jednocześnie pobudzają popyt na inne usługi. Pomagamy w przeprowadzeniu aktualizacji bazy takich atrakcji w 16 województwach realizowanej przez  dr hab.  Zygmunta Kruczka dla Polskiej Organizacji Turystycznej.  Ukazał się kolejny raport zawierający dane dotyczące frekwencji za rok 2014 oraz 2011, 2012 i 2013 z miejsc ponad 400 obiektów w całej Polsce.

Audyt-turystyczny-Podkarpackie-euroregion-Karpacki-Lasek Ranking polskich atrakcji turystycznych
Etno-Carpathia-slowacja-turystyczne-submarki-Bojkowie-Lemkowie-Pogorzanie-Saris-Zamagurie-Horny-Zemplin Ranking polskich atrakcji turystycznych

Podział atrakcji na cztery grupy (Swarbrook 2002):

  1. Naturalne atrakcje turystyczne, których walory są związane z fizycznymi elementami środowiska naturalnego, np. plaże, góry, jaskinie, jeziora, rzeki, lasy.
  2. Dzieła stworzone przez człowieka, ale w innym celu niż przyciąganie turystów, które z czasem stały się atrakcjami samymi w sobie, np. obiekty prehistoryczne, budynki związane ze znanymi ludźmi, zespoły pałacowo-ogrodowe, ośrodki przemysłowe, budowle sakralne.
  3. Miejsca zaprojektowane i zbudowane od podstaw jako atrakcje, np. parki rozrywki, kasyna, uzdrowiska, parki safari.
  4. Imprezy kulturalne, sportowe, religijne, festiwale, igrzyska olimpijskie itp.

Typ zewidencjonowanych w raporcie atrakcji to: muzeum, oddział muzeum, przyrodnicze, UNESCO, UNESCO trasa, zamek, pałac, hotel, zabytek techniki i przemysłu, zabytek architektury, sanktuarium, miejsce kultu, klasztor, fortyfikacja, twierdza, militaria, impreza cykliczna, impreza, impreza kulturalna, park rozrywki, skansen, ogród, trasa, park wodny, kolejka, zoo, inne.
Poniżej fragment określeń atrakcyjności użytych w raporcie przez dr. Z. Kruczka:

Atrakcja turystyczna – cokolwiek, co zaciekawia turystów (Lundberg, 1985); miejsce charakterystyczne, często unikalne, np. naturalne środowisko, zabytek historyczny, takie wydarzenia, jak festiwale i imprezy sportowe (Goodall, 1990); Wg Davidsona (1996) „każdy walor (obiekt) przyrodniczy, dzieło człowieka, urządzenie lub impreza, które przyciągają gości w określone miejsce, może być atrakcją turystyczną”. Wg Mc Cannella atrakcja turystyczna jest empiryczną relacją pomiędzy turystą, miejscem, a oznaczeniem – informacją dotyczącą miejsca.
W ujęciu produktowym atrakcją mogą być walory miejsca i wydarzenia, obiekty i autentyczne wytwory kultury wyższej oznaczone jako szczególne, mające zdolność przyciągania turystów i decydujące o tym, że wybierają oni dany obszar, a nie inny. Połączone z usługami turystycznymi tworzą produkt turystyczny (Kruczek 2011).

Atrakcja dla odwiedzających (vistor attraction) to atrakcja odwiedzana przede wszystkim przez ludność miejscową, nie korzystająca z noclegu (np. parki rozrywki, parki wodne, termy, imprezy i wydarzenia),
Atrakcje podstawowe, zwane również docelowymi, (primary attractions), które są głównym powodem podróży i przy nich spędzamy większość czasu,
Atrakcje drugorzędne, zwane również tranzytowymi (secondary attractions) – czyli tzw. „atrakcje po drodze”, odwiedzane w drodze do podstawowych atrakcji,
Atrakcje flagowe, (flagship) rozumiana jest jako „najlepsza i najważniejsza”. Przypisuje się jej takie cechy, jak wyjątkowość miejsca, międzynarodowe znaczenie, duże rozmiary i znaczne efekty ekonomiczne,
Atrakcje kultowe, (icons) to obiekty uważane za reprezentatywne, stanowiące symbol kultury, godne podziwu. W turystyce uważa się, że są to elementy autentyczne, ich percepcja pozwala na konstrukcję wizerunku ikony atrakcji. Zaliczono tu takie atrakcje jak górę Fuji, wieżę Eiffla, Wielki Mur i Taj Mahal.

Atrakcyjność turystyczna – przejawia się poprzez istnienie określonej cechy charakterystycznej, przyciągającej turystów w pewne tereny dzięki walorom krajobrazu naturalnego, klimatu, pomników historii, a także różnych interesujących obiektów zagospodarowania turystycznego. Termin ten posiada znaczenie względne, a to z powodu różnych warunków psychofizycznych jej odbiorców.

Atrakcyjność turystyczna regionu – oznacza stopień przyciągania przez dany region określonego rodzaju turystyki i jest związana z ilością występujących w nim (czyli właściwych mu) obiektów i zjawisk, na które istnieje popyt danej formy ruchu turystycznego. Także i w tym przypadku podkreśla się, iż jest to pojęcie o charakterze względnym, z uwagi na wielorakość form i rodzajów turystyki, co wskazuje na konieczność określenia, gdy mowa o atrakcyjności, do jakiej formy turystyki się ona odnosi. Jeżeli natomiast jeden i ten sam obszar może być wykorzystywany dla różnych rodzajów turystyki, to można mówić o jego integralnej lub uniwersalnej atrakcyjności turystycznej (Jackowski, Warszyńska 1978). Pojęcie atrakcyjności jest względne jeszcze w innym aspekcie. Otóż dla różnych grup socjoetnicznych, uprawiających tę samą formę turystyki, jeden i ten sam rejon (obiekt) może być w różnym stopniu interesujący.

Najnowszy Raport na stronie POT

Archiwalny Raport: Raport – Frekwencja w atrakcjach turystycznych 

Opublikuj komentarz