Produkty markowe
Świat turystyki się zmienia, a AI jest tu, by namieszać – i to na dobre! Sztuczna inteligencja totalnie zmienia zasady gry w marketingu turystycznym. Oto kilka rzeczy, które warto śledzić:
💻 Krążą plotki o wejściu Perplexity do TikToka, a to może oznaczać, że AI i social media połączą siły na dobre, otwierając nowy rozdział w odkrywaniu i rezerwowaniu podróży. Brzmi ekscytująco, prawda?
🌍 Tymczasem marki turystyczne biorą udział w wyścigu AI. OpenAI współpracuje już z Booking, Tripadvisor i Uberem, a to tylko pokazuje, że sztuczna inteligencja staje się sercem wyszukiwania i rezerwacji online. Giganci OTA i metawyszukiwarek też nie próżnują – wdrażają AI do swoich systemów na pełnej prędkości
Markowe produkty turystyczne
Miejsca, firmy i organizacje poszukują coraz nowszych metod promowania swoich marek. Jedną z efektywnych strategii jest zatrudnienie ambasadora marki, który zwiększa świadomość istnienia destynacji lub przedsiębiorstwa oraz przyciąga nowych klientów/turystów.
Turystyczne produkty markowe 🙂 otaczają nas zewsząd i prężnie rozwijają polską turystykę. Np.: „Rozwój markowych produktów turystycznych w gminie Gruchów w oparciu o lokalną kulturę” poprzez: Budowa ścieżki rowerowej i Domu Kultury. Oczywiście: Zamówienie dofinansowane ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Programu Regionalnego Fundusze Europejskie dla województwa …. 2021-2027. Te i inne podobne „produkty” będą kandydować do miana Polskich Marek Turystycznych. I tak jakiś pan Marek rozwija turystykę.
Zróbmy coś dla turystyki
Turystyka – zróbmy tak, by do tych pięknych, oddalonych miejsc dało się dojechać bez mapy, kompasu i modlitwy o GPS!
🌍 Nie daj się zwariować na punkcie liczby turystów, ale skup się na tym, jak sprawić, by podróżowanie miało naprawdę pozytywny wpływ na daną destynację.
🌍 Zaangażuj lokalnych mieszkańców w tworzenie turystycznych planów – w końcu to oni wiedzą najlepiej, co się u nas dzieje!
🌍 Zachęcaj turystów do odwiedzania miejsc poza sezonem – zrób to sprytnie, np. oferując ulgi lub wymyślając fajne przepisy.
🌍 Pokaż, że podróże i turystyka to kluczowy element europejskiego stylu życia – no bo przecież, kto by się nie chciał poczuć jak Europejczyk?
🌍 Daj turystyce zielone światło, inwestując w zrównoważony rozwój – i to nie tylko słowami, ale konkretnym finansowaniem.
🌍 Nie zapomnij o funduszach UE – niech zasponsorują zrównoważone w rozwoju turystyczne perełki!
🌍 Wprowadź przepisy, które promują lokalne produkty, bo co smaczniejszego niż pyszna kiełbaska z lokalnego sklepu? I być może tylko ona jest już produktem markowym.
Autostrady dla turystyki
W grudniu 2024 r. zakończył się pierwszy nabór wniosków o dofinansowanie w ramach działania FEPW 5.1 Zrównoważona turystyka. Złożono 2 wnioski o dofinansowanie na kwotę ponad 760 milionów zł. Natomiast środki przeznaczone na dofinansowanie w tym naborze to 297 milionów złotych. czy za te pieniądze powstaną produkty markowe?
🌍 Blue Valley – Wiślanym Szlakiem ok 600 mln zł
Ponadregionalny produkt turystyczny Blue Valley – Wiślanym Szlakiem ma być zintegrowaną siecią szlaków, uwzględniających walory przyrodnicze, kulturowe, historyczne, krajobrazowe oraz infrastrukturalne województwa: mazowieckiego, lubelskiego, świętokrzyskiego i podkarpackiego. Nowy produkt ma się składać z trzech komponentów. Trasy rowerowej wytyczonej na przeciwpowodziowych wałach wiślanych (jako przedłużenie istniejącej już w innych częściach kraju Wiślanej Trasy Rowerowej). Wzdłuż tej trasy mają powstać Miejsca Obsługi Rowerzystów (MOR). Kolejny komponent to przystosowana dla kajakarzy infrastruktura wodna Wisły i jej dopływów, m.in. Sanu, Wieprza, Chodelki, Wyżnicy i Nidy. Przy brzegach zaplanowano Miejsca Przyjazne Kajakarzom (MPK). Ostatnim komponentem są miejsca postojowych dla turystów kamperowych, czyli Miejsca Obsługi Kamperów (MOK), stanowiące infrastrukturę uzupełniającą dla miejsc odpoczynku kajakarzy.
🌍 Pisa–Narew – szlak aktywnej turystyki wodnej ok. 155 mln zł.
Projekt złożony przez województwo podlaskie wraz z mazowieckim oraz warmińsko-mazurskim obejmuje samorządowych partnerów inwestycyjnych, którzy planują infrastrukturę wodną na Narwi, Pisie, Narewce i Supraśli. Ma ona zapewnić innowacyjny wypoczynek na i wokół tych rzek. Podobnie jak w powyższym projekcie powstaną udogodnienia dla turystów poruszających się tradycyjnie i w innowacyjny sposób po rzekach oraz dla turystów wypoczywających w kamperach.
W marcu 2025 pewnie dowiemy się o rozstrzygnięciu Konkursu.