strategia turystyki, strategia gospodarcza jst, marka, badania, szkoleniadoradztwo turystyczne samorzad i biznes - +48 691659135 nowak@2ba.pl
Slide background Wspieramy samorządy
usługami doradczymi
2BA.PL
Slide background
Łączymy
Nasze
doświadczenia
pracy w szamorządzie, firmach i organizacjach
Slide background

Innowacyjne spojrzenie
i długoletnie doświadczenie
satysfakcjonuje zamawiających
Sharing economy
Jak podaje agencja badawcza IPK International turystyka miejska w Europie stale wzrasta. Żadna inna forma wypoczynku nie rozwija się tak szybko w ostatnich latach. Ilość turystów zwiedzających miasta europejskie wzrosła dwa razy szybciej niż całego międzynarodowego rynku turystycznego. Paryż, Londyn i Berlin to miejsca najchętniej wybierane przez turystów. Ten globalny trend dotyczy wyjazdów zagranicznych europejczyków. Jest to wynik specjalnej oceny World Travel Monitor® z IPK International, który został zlecony przez targi  ITB Berlin.

Badania mówią, że w 2014 roku europejczycy odbyli prawie 70 mln podróży do miast i zarezerwowali około 400 mln noclegów. W porównaniu do 2007 roku liczba podróży zagranicznych do miast wzrosła o 60%, co odpowiada siedmiu procentom wzrostu rocznie. Oznacza to, że w Europie segment turystyki miejskiej wzrósł dwukrotnie szybciej niż pozostałe segmenty całego rynku podróży zagranicznych. Tradycyjne zwiedzanie miasta dominuje na rynku z udziałem na poziomie prawie 75%, podczas gdy pozostała jedna czwarta wszystkich podróży jest połączona z wizytami przyjaciół i krewnych, a tylko jeden procent stanowią biznesowe wyjazdy motywacyjne.

Sezon na zwiedzanie miast trwa już cały rok. W porównaniu do 2007 roku, kiedy dwie trzecie wszystkich podroży zostały podjęte w miesiącach letnich, obecnie tylko 52% odbywa się w okresie letnim, podczas gdy pozostałe 48% po sezonie. Najpopularniejsze miesięcy (w kolejności malejącej) to sierpień, tuż przed majem, kwietniem i grudniem. Odwiedzający miasta decydują się na coraz krótsze wycieczki, ale wydają więcej pieniędzy. Krótkie wycieczki są jedną z głównych tendencji, a wiele z nich prowadzi do różnych zakątków miast. Od 2007 roku średnia długość podróży zagranicznej do miast stale spadała. Udział krótkich wycieczek trwających 1-3 dni dochodzi do ponad 40 procent i stale rośnie. Wzrost ten jest prawie dwukrotnie wyższy niż w przypadku dłuższych wycieczek miejskich. Kwatery prywatne stały się popularną alternatywą dla hoteli. Mimo rosnących liczb rezerwacji, hotele doświadczają spadającego udziału w całym rynku noclegu lat. Dwie trzecie odwiedzających miasto wciąż rezerwuje nocleg w hotelu. Ale rośnie liczba portali oferujących apartamenty, mieszkania i pokoje prywatne, takie jak Airbnb lub Wimdu. Doświadczyły one prawdziwego boomu chętnych. W segmencie hoteli im wyższa kategoria tym silniejszy wzrost. Natomiast segment nisko budżetowych hoteli nieznacznie spadła. Zwiedzanie miast to nadal głównie zajęcie dla zamożnych europejczyków.

Według World Travel Monitor®, cztery piąte turystów odwiedzających miasta osiąga wyższe dochody i są to turyści z lepiej wykształconych warstw społecznych. W 2014 roku średnie wydatki na osobę w podróży zagranicznej miasta wyniosły ponad 700 euro i około 130 euro za noc. Liczby te obejmują wszystkie koszty, w tym transport, etc.

Dr Martin Buck, dyrektor Messe Berlin z Travel & Logistics, komentuje:
„Zarówno miasta niemieckie i zagraniczne stały się znacznie bardziej atrakcyjne w ostatnich latach. Lepiej wyglądające centra miast, nowe centra handlowe, a przede wszystkim jest zróżnicowany program rozrywkowy przygotowany dla turystów z różnych krajów. Dla większości użytkowników, to kwestia ucieczki od codzienności na kilka dni, a tendencja do krótkich podróży dowodzi tego. Miasto jest idealnym miejscem na taką ucieczkę, masz wszystko, czego potrzebujesz: muzea, wystawy, koncerty, musicale, restauracje i sklepy.”

Wyniki badania obejmują zagraniczne wyjazdy miasta europejczyków, którzy spędzili co najmniej jedną noc w obcym mieście na wycieczce i określiły podróż w badaniu jako wycieczkę do miasta, innymi słowy, nie podróż służbową, wizytę u rodziny lub podróż z powodów zdrowotnych, itd.  Wszystkie dane odnoszą się do trendów rozwoju w ciągu ośmiu lat turystycznych od 2007 do 2014 roku.

Obok specjalnych ocen IPK International World Travel Monitor®, ITB Berlin opublikuje dane kluczowe World Travel Monitor®, w tym oceny około 50 ekspertów  w dziedzinie turystyki z ponad 20 krajów, w ITB World Travel Trends Raport 2015/16 na początku grudnia. Ostateczne wyniki World Travel Monitor® na cały rok, a także najnowsze prognozy dla roku 2016, zostaną przedstawione przez Rolfa Freitaga – prezesa IPK International na ITB Future Day podczas ITB Berlin 2016. World Travel Monitor® oparty jest na wynikach reprezentatywnych  wywiadów przeprowadzanych co roku z ponad 500.000 osób w ponad 60 rynkach na całym świecie podróży. Jest ono przeprowadzane regularnie od ponad 20 lat i jest uznawane za największe badania ciągłe analizujące globalne trendy podróży.