strategia turystyki, strategia gospodarcza jst, marka, badania, szkoleniadoradztwo turystyczne samorzad i biznes - +48 691659135 nowak@2ba.pl

Top-trendy wellness na ITB Berlin 2017

Start / Top-trendy wellness na ITB Berlin 2017
Prognozy, Turystyka, Wellness

Wellness i turystyka medyczna miały w tym roku w Berlinie silną reprezentację. Jak co roku odbyła się konferencja prasowa Wellness-Hotels & Resorts GmbH, Beauty24 i Trusted Shops, podczas której zaprezentowano najnowsze trendy. Za nami również kolejna edycja Forum Ekspertów Wellenss „ITB Expertenforum Wellness”. Po raz pierwszy turystyka medyczna reprezentowana była jako odrębny segment.

Nowa definicja hotelowych pobytów wellness

Jakie oczekiwania mają goście hoteli spa&wellness? Jaki udział w rynku ma grupa docelowa młodych osób? W jaki sposób zmienia się oferta wellness? Na te pytania starali się odpowiedzieć prelegenci konferencji prasowej poświęconej trendom na 2017 rok w tym segmencie turystycznym. Podstawą do sformułowania trendów było, jak co roku, badanie ankietowe on-line przeprowadzone wśród gości niemieckich hoteli wellness przez Wellness-Hotels & Resorts GmbH, Beauty24 i Trusted Shops na próbie 3 535 osób w 101 obiektach. W tym roku do tego projektu dołączył Trustend Shops, wywodząca się z Kolonii firma, która specjalizuje się w monitorowaniu i zapewnianiu zabezpieczeń rezerwacji on-line w turystyce.

Podczas konferencji zaprezentowano 6 top-trendów, które będę determinować niemiecki rynek spa&wellness w tym roku. Ponieważ Niemcy należą do rynków wiodących w tym segmencie, można założyć, że znajomość tych trendów może być również pomocna polskim przedsiębiorstwom turystycznym specjalizującym się w tego typu ofercie. Konferencję prowadzili: Michael Altenwischer, przez Wellness-Hotels & Resorts GmbH, Roland Fricke, dyrektor Beauty.24 oraz Martin Rätze, ekspert w dziedzinie prawa w Trustend Shops.

Wyjazdy wellness w miłym towarzystwie

Z badań wynika, że na indywidualne pobyty decydowało się zaledwie 21% gości hoteli spa&wellness. Ponad 70% badanych spędzało swój urlop z partnerką/partnerem, a blisko 40% z przyjaciółką/przyjacielem. Aż 80% osób wybiera się co najmniej raz w roku do tego typu obiektu. Motywację wyjazdu stanowiła ucieczka od codzienności, ale również potrzeba poprawy zdrowia i reedukacja stresu. Oprócz urlopów wellness ciągle bardzo popularne są krótkookresowe (najczęściej weekendowe) wyjazdy do term (taką formę zadeklarowało 60% uczestników ankiety), korzystanie z oferty fittness&wellness (35%) oraz pobyt w day-spa (30%).

Oferty pakietowa a indywidualizacja oferty

Oczekiwania klientów oferty spa&wellness ciągle rosną. Zdaniem ekspertów wynika to z faktu, że mając mniej czasu na odprężenie oczekują oni nadzwyczajnej jakości obsługi niestandardowej, perfekcyjnie dopasowanej oferty. Wyrażać powinna się ona w kompleksowym pakiecie, którego oczekuje 90% ankietowanych. Często są to detale, jednak na bywają one na tyle istotne dla gości hoteli spa&wellness, że mogą zdeterminować decyzje zakupowe. Do takich detali należą m.in.: szlafrok i ręczniki do sauny, owoce i napoje w strefie wellness, woda stosowana w kuracji mineralna w pokoju. Lista ta nie będzie prawdopodobnie zaskoczeniem dla polskich hotelarzy i wielu z nich włączyło te elementy do swojej oferty. Dla wielu gości w zakres usług powinna wchodzić także fizjoterapia, jak np. masaż pleców. W zakresie wyżywienia najbardziej pożądaną formą jest śniadanie w formie bufetu i obiadokolacja. Dla ponad połowy ankietowanych istotny jest również elastyczny czas organizacji posiłków. Szeroka powinna być również sama oferta spa&wellness, która powinna obejmować w szczególności: masaże, duży wybór saun, różnego rodzaju baseny i strefę wypoczynkową. Usług upiększających i pielęgnacyjnych wymaga 45% uczestników badania. Prelegenci podkreślali, że 77% gości rezerwuje pobyty wellness z dwoma noclegami, na które przeznacza średnio 200 euro.

Zdrowie na celowniku

Życie zgodne z wewnętrznym zegarem biologicznym jest bardzo istotne dla korzystających z oferty spa&wellness. Prelegenci tegorocznej konferencji odwoływali się do chronobiologii – nauki zajmującej się rytmem życia indywidualnym, rytmicznym życiem zgodnym z zegarem biologicznym człowieka. Wyniki badania pokazują, że pod tym względem goście hoteli spa&wellness są grupą świadomą potrzeb swojego organizmu. Aż 63% ankietowanych twierdzi, że ich codzienne życie stoi w całkowitej zgodności z wewnętrznym zegarem. Co szósta osoba stwierdziła jednak, że rytm dnia i bieżące obowiązki są dla nich obciążeniem. Eksperci podkreślają, że wzrasta zainteresowanie życiem według biologicznego zegara, a pobyty spa&wellness są doskonałą okazją do organizacji przebiegu dnia zgodnie z potrzebami organizmu. Dlatego ponad połowa uczestników badania oczkuje dłuższego śniadania i większej elastyczności w dostępności czasowej strefy wellness. Wszystko to ma przyczynić się do redukcji stresu i poprawy zdrowia. Dla więcej, niż 40% badanych również główną motywacją do uprawiania sportu jest poprawa zdrowia. Uroda i kosmetyka są w zdecydowanym odwrocie w wyjazdach spa&wellness. Michael Altenwischer podkreśla, że wellness jest obecnie rozumiane jako zdrowie i aktywność dla przyjemności.

Wellness – przez żołądek do zdrowia

Według ekspertów trendy związane z jedzeniem można traktować w kategoriach nowej jogi. Dla branży spa&wellness jedzenie jest nadal istotnym czynnikiem i obszarem wiedzy, do którego hotelarze odnoszą się w kształtowaniu swojej oferty. Takie działania wynikają w dużej mierze z oczekiwań klientów i popytu na konkretne usługi. Jedna trzecia uczestników badania uważa, że jedzenie powinno być przede wszystkim smaczne. Akcentuję znaczenie indywidualnego dopasowania czasu i formy organizacji posiłków do indywidualnego rytmu i wybranych usług, bez konieczności stawiania się w strefie gastronomicznej w ściśle określonym czasie. Goście obiektów spa&wellness zwracają dużą uwagę na jakość surowców używanych do przygotowania posiłków. Ponad połowa z nich oczekuje na stole regionalnych produktów, blisko 40% dań niskokalorycznych, co czwarty chciałby otrzymywać częściej w ciągu dnia niewielkie posiłki, tyle samo oczekuje produktów bio. Mniejsze znaczenie ma żywność posiadająca certyfikat fair-trade, kuchnia wegetariańska, czy doradztwo żywieniowe w zakresie trendów związanych z jedzeniem. Prelegenci podkreślają rozbieżność w oczekiwaniach grupy docelowej osób do 29 roku życia o osób w wieku 30+. Młodzi ludzie są bardziej zorientowani w trendach i filozofii żywienia. Dlatego hotelarze powinni włączać do swojej oferty takie elementy, jak: superfood (superżywność), slow food, low carb (niskowęglowodanowy), produkty sezonowe i naturalne, aby być bardziej atrakcyjnym dla młodego odbiorcy.

Osoby młode na celowniku branży

Cytowane badania świadczą tym, że oferenci usług spa&wellness powinni zwrócić szczególną uwagę na młodą generację. Młodzi Niemcy korzystają obecnie najchętniej z oferty obiektów typu termy. Popularne w tej grupie są również centra fitness&wellness. Osoby do 29 roku życia korzystają z oferty spa&wellness w towarzystwie przyjaciół, zaś jedna czwarta spędza urlop wellness z rodziną. W przeciwieństwie do klientów powyższej 30 roku życia oczekują oni wspólnej i zróżnicowanej aktywności, głównie w obszarze oferty fitness. Wielu z nich liczy jednak na bardziej zindywidualizowaną ofertę. Najbardziej popularne są następujące formy fitness: jazda na rowerze, wędrówki i spacery, jumping-fitness, zumba. Konkludując, hotele wellness muszą profilować i bardziej indywidualizować swoją ofertę, aby była ona atrakcyjną dla młodej generacji. Eksperci podkreślają, że osoby które skończyły edukację i rozpoczęły swoją karierę zawodową powinny być w centrum uwagi: są aktywne, żyją zgodnie z trendami, zarobiły pierwsze własne pieniądze i mogą stać się regularnym nabywcą usług spa&wellness.

Bezpieczeństwo i zaufanie determinują rezerwację

Bezpieczeństwo rezerwacji on-line jest obecnie istotne, jak nigdy wcześniej. Ponad połowa biorących udział w badaniu przeprowadzonym przez prowadzących konferencję deklaruje, że ochrona zakupów w sieci przy rezerwacji usług spa&wellness jest dla nich ważna. Ocena konsumencka jest dla co dziesiątego ankietowanego decydującym kryterium przy podejmowaniu decyzji o rezerwacji on-line. Ważna jest również certyfikacja usług internetowych w zakresie bezpieczeństwa, doradztwa konsumenckiego i ochrony rezerwacji. Ponad połowa klientów hoteli wellness zwraca uwagę na posiadanie takich certyfikatów i obecność preferowanego obiektu w gronie zaufanych marek.

O czym świadczą trendy wellness?

Ekspercie podkreślają, że branża spa&wellness zmieniła się bardzo w ciągu ostatnich dziesięciu lat. Wynika to w dużym stopniu z przemian cywilizacyjnych i obciążeń dnia codziennego: pracujemy intensywnie i mamy coraz mniej czasu na relaks i wypoczynek. Dlatego kluczowe znaczenie ma oferta dająca odprężenie i ucieczkę na krótką chwilę od obowiązków. Wellness, jako holistyczna filozofia koncentrująca się na zapewnieniu dobrego samopoczucia, ma przede wszystkim na celu poprawę zdrowia i zapewnienie przyjemności. Klienci są coraz bardziej wymagający. Z jednej strony oczekują możliwości rezerwacji pakietu usług, z drugiej zaś elastyczności i indywidualnego podejścia do realizacji tego pakietu na miejscu. Można zauważyć, że wellness uspołecznia się. Oznacza to, że przestaje być elitarną formą spędzania wolnego czasu i z tego typu oferty korzysta coraz więcej osób, szczególnie w grupie docelowej do 29 roku życia. Nowością jest podejście do usług żywieniowych, które stają się nową wartością w hotelach wellness. Podkreślana jest konieczność indywidualizacji oferty i jej dopasowania do potrzeb konkretnego klienta. Prelegenci wspominali, że goście (w szczególności kobiety) zabierają ze sobą na pobyt spa&wellness książki kucharskie i oczekuję serwowania preferowanych przez nie dań. Dla branży są to przyszłościowi klienci i powinni tak kształtować swoją ofertę, aby przyciągnąć młodą generację.

Ważnym wydarzeniem dla branży spa& jest organizowane od 2004 r. Forum Ekspertów Wellness. podczas ITB W trakcie całodniowego kongresu zaproszeni prelegenci przedstawili aktualne dane, dobre praktyki i trendy dotyczące tego segmentu turystyki. Wystąpienia dotyczyły najbardziej gorących tematów związanych z rozwojem usług spa&wellness. Forum rozpoczął Michael Altwischer, dyrektor zarządzający SPA Hotels & Resorts GmbH, który prezentował m.in. trendy w segmencie spa&wellness.

Wellness economy in 2013, 2014, 2015

Wellnesl economy in tourism industry

Czy wellness jest w ogóle atrakcyjne dla turystów?

To przewrotne pytanie rozpoczęło prezentację dotyczącą przenikania się wellness i usług medycznych. Tak zwana medycyna stylu życia (Lifestyle medicine) może okazać się przyszłością wellness, o ile zupełnie go nie zastąpi. Medycyna stylu życia opiera się na pięciu filarach (kontrolowaniu masy ciała, aktywności fizycznej, zdrowym śnie, redukcji stresu i zdrowiu seksualnym) i, jak podkreślają eksperci, dużo się obecnie dzieje w tej dziedzinie. Branża spa&wellness odnosi się do tego zjawiska dość sceptycznie. Powinna jednak zastanowić się nad włączeniem elementów tego kierunku w medycynie i założeń zintegrowanego podejścia w leczeniu do oferty swoich obiektów, aby utrzymać klientów w przyszłości.

Hotele medical-spa w Rosji – od kliniki rehabilitacyjnej do centrum spa

Jedną z prezentowanych dobrych praktyk było pokazanie drogi, jaką przebył w Rosji postsowieckiej system opieki zdrowotnej. Kliniki rehabilitacyjne, ośrodki wypoczynkowe i uzdrowiska klimatyczne przestały być wspierane i finansowane przez rząd. Aby uniknąć zamknięcia musiały one znaleźć swoją własną drogę rozwoju i pozyskać klientów. Te z nich, które były dobrze wyposażone w sprzęt pozwalający świadczyć szeroko rozumiane usługi medyczne, zostały przekształcone w hotele spa. Najbardziej udane przekształcenia dotyczyły takich obiektów, które skutecznie łączą tradycyjne metody lecznicze z nowoczesnymi technologiami spa&wellness. Są one zaprojektowane w taki sposób, aby oferować nowoczesne i komfortowe wyposażenie równolegle do holistycznego podejścia do leczenia. Sukcesy rosyjskiej branży spa&wellness pokazują, że był to dobry kierunek.

Digitalizacja spa

Podczas ITB Forum Ekspertów Wellness przedstawiono również koncepcję tzw. „Smart Private Spa” – czyli futurystyczną koncepcję interaktywnej aranżacji przestrzeni spa, która może być elastycznie dostosowana do potrzeb i oczekiwań gości. Inteligentne, cyfrowe możliwości zarządzania spa kładą nacisk na klienta, indywidualizację jego obsługi. Dla architektów wnętrz systemy cyfrowe dostarczają wielu możliwości, które mogą zostać zastosowane w „Smart Private Spa”, takie jak: wirtualne odwzorowanie świata przyrody, zapewnienie dzięki rozwiązaniom elektronicznym nowych przeżyć i wyrażeń. Wszystko to ma podnieść komfort strefy spa&wellness.

Ekonomiczne uzasadnienie inwestycji w branży spa&wellness

Podejście do projektowania strefy spa&wellness w hotelach ma zapewnić nie tylko dobre samopoczucie gości, ale przede wszystkim zwrot z inwestycji (ROI). Te dwa czynniki należy uwzględnić w planowaniu i rozwoju obiektów funkcjonujących w branży. Inwestowanie w budowę, rozbudowę lub przebudowę istniejącego systemu ma zapewnić uzyskanie tego zwrotu w założonym czasie. Można to osiągnąć poprzez przeprowadzenie przez rozpoczęciem inwestycji strukturalnej analizy środowiskowej, jak również poprzez ścisłą współpracę i konsultacje z doświadczonymi w segmencie hotelarskim zespołami architektów, planistów spa i doradców.

Sukces słoweńskiej krainy wód leczniczych

Słowenia pozycjonuje swoją ofertę turystyczną jako kraju bogatego w zasoby przyrodnicze. Promocję wspiera logotyp „I FEEL SLOVENIA” i oczywiście wody lecznicze, które są w przekonaniu zarządzających turystyką w Słowenii jej najsilniejszym produktem turystycznym. Podkreśla się, że tradycje uzdrowiskowe w tym kraju sięgają czasów rzymskich. To kolejny przykład, jak można łączyć tradycyjne lecznictwo uzdrowiskowe z nowoczesnym podejściem do planowania i rozwoju obiektów spa&wellness. Znajdują się one przede wszystkim właśnie w uzdrowiskach, w których udzielono w 2016 r. jedną trzecią wszystkich noclegów w kraju. Podczas prezentacji przedstawiono nie tylko najlepsze uzdrowiska i praktyki, ale również słoweńskie certyfikowane zabiegi spa.

Wzrost w Polsce w sektorze wellness o ponad 11% rocznie

Rozwój sektora wellnes 2013-2015

Angielski to mus, niemiecki zaś plus

Wellness jest nadal jednym z najważniejszych światowych trendów turystycznych. W dzisiejszych czasach niemal każdy hotel ma spa lub centrum odnowy biologicznej. Eksperci przewidują, że w przyszłości z usług spa&wellness będzie chciało korzystać podczas urlopu coraz więcej osób. Niemieckojęzyczny rynek spa&wellness należy do najbardziej wpływających na rozwój tego segmentu w Europie. Istotne znaczenie ma wiedza, co odróżnia niemieckiego klienta spośród innych nabywców usług na tym rynku. Taką wiedzę dają wyniki badań dotyczące trendów spa&wellness. Eksperci uczestniczący w Forum Ekspertów Wellness podkreślali jednak, że znajomość języka niemieckiego jest dużym plusem i czynnikiem sukcesu w obiektach tego segmentu poza obszarem niemieckojęzycznym.

Jak będzie wyglądać turystyka spa&wellness w przyszłości?

Turystyka spa&wellness należy do segmentów charakteryzujących się największą dynamiką wzrostu. Stanowi ona 5% globalnej ekonomii i w 2015 r. wygenerowała 3,7 biliona dolarów. Wzrost ten jest napędzany trendami demograficznymi i odnoszącymi się do stylu życia. Ten rodzaj turystyki obiecuje utrzymanie i poprawę zdrowia oraz dobrego samopoczucia. Na przyszły rozwój światowego rynku spa&wellness będą wpływać następujące trendy: detoks, żywność organiczna, ayurweda, uzupełnianie chronicznych niedoborów składników odżywczych, balneoterapia, traktowanie natury w kategoriach medycznych, dziki (w otoczeniu dzikiej przyrody) i ekstremalny wellness (w ekstremalnych warunkach klimatycznych). Niektóre z tych trendów już znajduje zastosowanie w obiektach spa&wellness.

Tekst i foto: Agnieszka Nowak
oprac. na podstawie materiałów dla mediów na  konferencji poświęconej trendom wellness